۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۳۳۱۳۴

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۲ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۲ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
قیمت ها در بازار طلا در حالی امروز سیر صعودی را در پیش گرفتند که بازار ارز و سکه هم روز پرنوسانی را تجربه کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 12 دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، سکه و دلار امروز ۱۳۹۸/۱۰/۱۲

قیمت ها در بازار طلا در حالی امروز سیر صعودی را در پیش گرفتند که بازار ارز و سکه هم روز پرنوسانی را تجربه کردند.

قیمت طلا، سکه و دلار امروز 12 دی 98

 

جزییات مهم معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران

علی ادیانی با بیان اینکه عصر روز گذشته کمیسیون تلفیق تبصره 6 لایحه بودجه دولت را بررسی و در پایان بند مربوط به دریافت پلکانی مالیات حذف شد، گفت: با توجه به عدم وصول نظر شورای نگهبان در خصوص طرح اصلاح ایین نامه داخلی مجلس به نظر میرسد رای گیری انجام شده در این مورد قابل قبول نبوده و تبصره 6 حالت مراعا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس تبصره 6 سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان دولتی و غیر دولتی 36 میلیون تومان در سال و 3 میلیون تومان در ماه است، گفت: طبقه مصوبه کمیسیون این بند همچنان پا برجا مانده و تغییری در آن اعمال نشد.

ادیانی ادامه داد، بر این اساس معافیت مالیات بر حقوق کارمندان بخش دولتی و خصوصی در سال آینده در هر ماه 3 میلیون تومان است اما بر اساس رای گیری انجام شده در کمیسیون تلفیق دریافت پلکانی مالیات حقوق لغو شده بود که بایستی منتظر نظر شورای نگهبان درخصوص آیین نامه داخلی مجلس ماند.

به گفته این عضو کمیسیون تلفیق، 4 ماه قبلی طرحی از سوی نمایندگان تصویب شد که بر اساس آن هر نوع قانون گذاری که مغایر قوانین مادر باشد به دو سوم آرا نیاز دارد. این اصلاحیه به شورای نگهبان رفته و نظر نهایی آن به مجلس نرسیده است. روز گذشته نیز در مورد تبصره 6 رای گیری شد و در این بین حذف مالیات پلکانی رای اورد اما نه به اندازه دو سوم اعضای کمیسیون.

وی افزود، از آنجا که این حذف مغایر قانون مالیاتهای مستقیم است برای تغییر نیاز به دو سوم ارا بود.

ادیانی تاکید کرد، به هر حال در حال حاضر تبصره 6 به اعتقاد بنده به حالت مراعا درآمده است اما آنچه که مشخص است سقف معافیت مالیات حقوق کارمندان دولت و غیر دولت 3 میلیون تومان در ماه است و از این حیث تغییری انجام نشده است.

این عضو کمیسیون تلفیق گفت: ابهامی که برای برخی ایجاد شده است مربوط به معافیت مالیاتی مشاغل است که در انتهای تبصره امده است. بر این اساس سقف این معافیت 28.8 میلیون تومان در سال است که در اینجا هم تغییری نسبت به لایحه دولت ایجاد نشده است.

 

رشد قیمت مسکن در آذر ماه صحت ندارد

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا رشد قیمت مسکن در آذر ماه که بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی گفته می‌شود 6.8 درصد بوده است صحیح است،‌گفت: به هیچ وجه در آذر ماه رشد قیمت مسکن نداشتیم و متأسفانه وقتی اقتصاددانان سیاسی هستند باید هم شاهد چنین آمارها و گزارش‌هایی باشیم.

وی ادامه داد: هنوز یک آمار صحیح از بازار مسکن نداریم و وقتی آمارها غلط است تمام کارها و اقدامات نیز بر پایه غلط گذاشته می‌شود. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در گزارش موردنظر گفته شده است منطقه یک تهران رشد بالایی در قیمت مسکن داشته است،‌ اظهار داشت: منطقه یک تهران تحت پوشش اتحادیه شمیرانات است وقتی با رئیس اتحادیه شمیرانات تماس تلفنی گرفتیم افزایش قیمت مسکن به شدت رد شد. 

خسروی گفت: مسکن کشش رشد قیمت را ندارد چرا که قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش یافته است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش اخیر دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نه ماهه نخست سال جاری تعداد ۵۰ هزار و ۲۴۷ مبایعه نامه ثبت شده است که نسبت به سال گذشته که ۱۰۰ هزار و ۹۶۷ بوده، کاهش بیش از ۵۰ درصدی داشته است. همچنین یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در نه ماه نخست سال جاری به طور متوسط ۱۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان معامله شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی ۷ میلیون و ۵۶۱ هزار تومان معامله می‌شد، افزایش بیش از ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

این گزارش حاکی است که تعداد  ۴۲ هزار و ۲۷۱ پروانه ساختمانی در 9 ماهه سال جاری صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۵۱ هزار و ۲۷۰ پروانه را به ثبت رسانده کاهش  ۱۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد. 

بر این اساس، تعداد کل مبایعات ثبت‌شده در آذرماه سال جاری ۹ هزار و ۶۶۴ بوده که نسبت به آمار ۴ هزار و ۶۸ ماه گذشته رشد بیش از ۱۳۷ درصدی را تجربه کرده است. همچنین، متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در آذرماه ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با متوسط قیمت ۹ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان، نزدیک به ۴۰ درصد افزایش و نسبت به ماه قبل با متوسط قیمت ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان، ۶.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

کاهش تولید نفت، اقتصاد عربستان را کوچک‌تر کرد

اقتصاد عربستان در سه ماهه سوم سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، به علت کاهش تولید نفت این کشور، 0.46 درصد کوچک‌تر شد.

آمارهای مرکز آمار عمومی عربستان نشان داد بخش نفتی این کشور 6.43 درصد افت کرد اما بخش غیرنفتی آن به علت فعالیت‌های بخش خصوصی، 4.33 درصد رشد داشته است.

اقتصاد عربستان از نظر فصلی، در سه ماهه سوم 0.19 درصد کوچک‌تر شده است.

این آمار پس از آن منتشر شد که دولت عربستان، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادیش را از 0.9 درصد در سال 2019 به 0.4 درصد با توجه به کاهش قیمت و تولید نفت، کاهش داد.

اوپک و هم‌پیمانانش توافق کردند تا تولید نفت خود را تا مارس 2020 روزانه 500 هزار بشکه بیشتر کاهش دهند؛ این کاهش تولید بر رشد اقتصادی عربستان در اوایل سال 2020 تاثیر خواهد گذاشت.

دولت عربستان انتظار دارد، رشد واقعی تولید ناخالص داخلی آن در سال 2020 بالغ بر 2.3 درصد باشد.

معدن‌کاری که 38.2 درصد تولید ناخالص داخلی عربستان را تشکیل می‌دهد، بیشترین کاهش برابر با 6.39 درصد را داشته است. همچنین این آمار نشان داد که تولید نفت خام و گاز طبیعی این کشور 6.52 درصد کاهش یافته است.

پالایش نفت نیز کاهش 6.11 درصدی داشته که منجر به کاهش 2.4 درصدی تولیدات صنعتی در این کشور شده است. تولیدات صنعتی 12 درصد تولیدناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

رشد اقتصادی عربستان در سه ماهه سوم ناشی افزایش 8 درصدی تجارت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی این کشور بود. در عین حال، سرمایه‌گذاری، بیمه، خرید و فروش زمین و مستقلات و خدمات تجاری 6.28 درصد رشد کرد.

اقتصاددانان می‌گویند سرمایه‌گذاری عربستان در پروژه‌های غیرنفتی توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور، فعالیت‌های اقتصادی آن در سال 2020 را به میزان زیادی پیش خواهد برد.

 

واریز سود سال 97 سهام عدالت در اسفندماه

علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی امروز درباره واریز سود سهام عدالت اظهار داشت: سود سهام شرکت‌های بورسی برای عملکرد سال 97 در حال واریز است، با توجه به اینکه مجامع عمومی این شرکت‌ها تا تیر 98 برگزار شده است و از نظر قانون 8 ماه فرصت دارند تا سود مصوب را به حساب سازمان‌ خصوصی‌سازی واریز کنند، در آن صورت ما می‌توانیم سود مربوط به سهام عدالت را به حساب مشمولان واریز کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان بهمن ماه سال جاری میزان سودی که از سوی مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر مصوب شده و به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده را جمع‌بندی کنیم و از اول اسفند 98 به تدریج تا پایان اسفند سود سهام عدالت را به تناسب میزان سهم مشمولان واریز کنیم.

صالح گفت: امیدواریم سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال قبل را در اسفند سال جاری به شماره حساب دارندگان سهام عدالت واریز کنیم.

 سهام عدالت در راستای ایجاد عدالت و سهامداری مردم در سال 84 به 6 دهک کم درآمد جامعه حدود 49 میلیون نفر از مردم واگذار شد و از سال 96 تاکنون دو نوبت سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شده و اگر سود سهام مربوط به سال قبل هم واریز شود، به عنوان سومین مرحله واریز سود به حساب دارندگان سهام عدالت لحاظ می‌شود.

 

رشد ۱۸ درصدی صادرات کشور با وجود تحریم‌ها

ارزش تجارت خارجی کشور در 9 ماهه نخست امسال به 63 میلیارد و 736 میلیون دلار رسید که سهم صادرات غیر نفتی بالغ 31میلیارد و 902 میلیون دلار و واردات نیز 31 میلیارد و 836 میلیون دلار بوده است.

آمار صادرات کشور در9 ماهه سال 98 نشان می‌دهد، در 9 ماهه سال 98 میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، کوره ونفت سفید وهمچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر یکصدو سه میلیون و587هزارتن وبه ارزش 31میلیارد و 902 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از حیث وزنی 18.5% رشد داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت به رقم 31میلیارد و836 میلیون دلار وبه وزن 24 میلیون و979 هزار تن رسیده است.

پنج کشور مقصد صادرات کشور طی 9ماهه سال جاری به ترتیب عبارتند از: چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان که حجم صادرات قطعی به کشور چین در 9ماهه اخیر 87/24%از نظر وزنی و01/11% از حیث ارزش، نسبت به کل صادرات کشور را داشته است. همچنین میزان صادرات به ترکیه با ارزش 3میلیارد و 345 میلیون دلار وبه وزن 13میلیون و826 هزار تن، 41/12% صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان صادرات کالاهای غیر نفتی به امارات متحده عربی 48/10% وبه افغانستان 48/5% طی 9ماهه نخست سال 98 بوده است.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات